Meditatie

Wat is meditatie:

De definitie die ik gebruik voor mediteren is van Shapiro (1982):

Meditatie verwijst naar een groep van technieken die met elkaar gemeen hebben: het bewust aandacht richten op een niet-analytische manier en niet in gaan op discursieve ruminerende gedachten.

Meditatie is herscholing van je aandacht, het doorbreken van automatische gedachten zodat je een keuze kunt maken.

(Het bewust aandacht richten op een niet oplossende manier, gedachten niet beredeneren en herkauwen)

Meditatie bestaat uit verschillende soorten technieken, het is niet 1 soort of manier zoals velen denken. 

Eigenlijk kun je van elk moment en van elke activiteit een meditatiemoment maken door volledig bewust te zijn van het moment waarin je leeft, in de activiteit van dat moment.

Wanneer je bijvoorbeeld jezelf aankleed en je je aandacht volledig richt op het contact van het textiel met je lichaam, de beweging die je maakt om de kledingstukken aan te trekken, je je bewust bent van de sensaties die het aankleden teweegbrengt in je lichaam en je je bevindt in het moment. Dan ben je aan het mediteren tijdens het aankleden, een aankleed meditatie

Wanneer we fietsen, denken de meeste mensen aan heel veel dingen maar niet aan het fietsen. Dat is niet mediteren.

Als we tijdens het fietsen onze aandacht volledig richten op de beweging van de spieren, op de beweging van de lichaamsdelen, de sensaties in het lichaam en in de spieren, de aanraking van de voeten met de trappers, de wind in je gezicht, het zweet dat op je lichaam ontstaat. Wanneer je aandacht volledig bij het fietsen is, op het moment dan ben je bezig met mediteren tijdens het fietsen. Een fiets meditatie of bewegingsmeditatie.

Omdat je dus eigenlijk van alles een meditatie kunt maken zijn er heel veel soorten meditaties.

Alle meditaties hebben als overeenkomst: de bewuste keuze.

We kiezen ervoor om alle andere dingen opzij te zetten en de aandacht te richten op het moment. Het is een bewuste keuze die we maken en daardoor kom je in een staat van meditatie.

Er zijn 2 vereisten voor mediteren:

  1. Je brengt de aandacht naar een bepaald vast punt, een ankerpunt, en je blijft de aandacht op dat ankerpunt houden zonder je gedachten te laten afdwalen.
    • Je kunt bijvoorbeeld je ademhaling als ankerpunt gebruiken. Je blijft dan met je aandacht bij het in en uitademen en denkt aan niets anders. Wanneer je aan iets anders denkt, breng je je aandacht weer terug naar de ademhaling.
  2. We richten de aandacht op het ankerpunt op een niet analytische manier. We denken er niet aan, we oordelen niet, je bent er alleen mee bezig.
    • Bijvoorbeeld je brengt je aandacht naar de blauwe lucht boven je en je ervaart het. Je observeert de lucht, je geeft er geen oordeel aan, je denkt er niet over na, je haalt adem en ziet de mooie lucht. Dat is het.
    • Als je gaat nadenken over de lucht en het gaat analyseren zoals de lucht is zo mooi en ik wou dat die altijd zo mooi blauw is en vooral morgen, want dan ga ik een stuk fietsen en de zon schijnt zo lekker etc etc dan ben je ergens anders met je gedachten. Je bent dan niet met je gedachten bij de lucht, je zit dan in je hoofd en je gedachten gaan alle kanten op, je bent niet aan het mediteren.

Meditatie is herscholing van de aandacht.

Normaal fluctueert je aandacht, het is moeilijk om je aandacht ergens op te blijven richten. Normaal is aandacht reactief, het gaat overal naar toe.

Met meditatie leren we de aandacht niet reactief en rustig te zijn.

Wanneer we bijvoorbeeld het ademhalen tijdens de meditatie als ankerpunt hebben en de gedachten dwalen af naar andere dingen dan herscholen we de aandacht door de aandacht weer terug te brengen naar het ankerpunt, elke keer weer opnieuw.

Dit is een manier om over meditatie te praten, Sommige mensen praten daarnaast over het zien van een wit licht, over transformatie van het bewustzijn, over verlichting en spiritualiteit, dat kan ook.

Door: Esta Mindfulness & Meditatie, Esther van Doormalen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: