Een korte meditatie: gedachtengolf

Neem een pauze van de drukke dagen die achter je liggen.
Laat de gedachtens van deze dagen voorbij trekken zodat je weer ontspannen verder kunt.
Duur: ca 5 minuten

– Ga naar een plek waar je even niet gestoord of afgeleid wordt.
– Ga comfortabel zitten op een stoel, kussen, bank, de grond, wat jij prettig vindt.
– Ga met een rechte rug en met je hoofd recht op zitten, zodat je luchtwegen helemaal vrij zijn en je goed kunt ademhalen.
– Als je het prettig vind zitten gebruik dan een steun in je rug.

– Sluit je ogen als dat goed voelt,
– Richt je blik anders recht vooruit op een vaste plek. Wanneer je om je heen kijkt raak je snel afgeleid.
– Of houd je ogen half open. Richt je blik dan op ca 1,5 meter schuin voor je op een vaste plek op de grond.

– Adem 3x diep in
en ontspan je lichaam op de uitademing

– Ga weer ademhalen zoals je dit altijd doet en verander er niets aan.
– Je ademhaling is goed zoals die is.

– Blijf zo 5 minuten of zo lang als je wilt ontspannen zitten en luister of er gedachten opkomen
(Zet eventueel een timer aan)

– Geef aandacht aan de opgekomen gedachte.
– Luister wat die te zeggen heeft maar ga er niet mee in discussie en ga er niet over nadenken
– Laat je niet meeslepen door de gedachte

– Bekijk ze, luister naar ze en laat ze weer gaan, zoals een golf die op komt en weer voorbij trekt

– Wanneer er een nieuwe gedachte op komt besteed je er even aandacht aan
– Luister.. ga er niet mee in discussie, laat je er niet door meeslepen, en laat hem weer verder gaan

– Ga zo door

– Kom weer rustig in het hier en nu
– Beweeg voorzichtig je tenen en vingers, je armen, je schouders en je hoofd
– Je bent klaar om weer verder te gaan met je dag.
– Bedankt voor het mee doen en tot de volgende keer

Meditatiepraktijk Esta Mindfulness & Meditatie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: