Tips voor mensen die het te druk hebben om te mediteren.

Stil zitten en op jezelf en je omgeving concentreren voor 45 minuten. Dat duurt veel te lang voor mensen met een druk bestaan. Maar juist voor mensen met zo’n druk schema zou mediteren goed zijn.

Ik geef je in deze blog een paar meditatie tips zodat je zult zien dat mediteren makkelijk in je dagelijkse schema is in te passen en dat het niet veel tijd en inspanning hoeft te kosten

Je hebt vast van alles over mediteren gehoord en over de lange lijst van voordelen dat mediteren je kan opleveren. Maar de stap nemen om daadwerkelijk te gaan mediteren is ondanks alle voordelen toch te groot.

Velen denken dat mediteren veel tijd kost en met het drukke dagschema van ze is er geen tijd voor mediteren.

Met de volgende 3 tips hoop ik dat de stap om te gaan mediteren makkelijker wordt of dat je het weer gaat oppakken ondanks je drukke leven.

  • Maak de meditatie simpel.

Je kunt stil zitten maar dat hoeft niet. Mediteren kan ook staand, bewegend en/of wanneer je ergens mee bezig bent

Je kunt de volgende meditaties doen:

Zit of sta stil op de plek waar je bent en haal een paar keer bewust adem. Met je gedachten bij het in en uitademen.

Of luister bewust naar iemand, de omgeving of na muziek.

Observeer wat je om je heen ziet, je gedachten en je lichaam.

Dit allemaal hoeft bij wijze van maar 2 minuten te duren of langer zoals 5 minuten als je dat toch net wat prettiger vindt.

Je kunt je dagelijkse bezigheden veranderen in een meditatie.

Kies er dan voor om een taak die je toch al moet uitvoeren bewust te gaan uitvoeren. Gedachtes die niets met de taak te maken hebben laat je voorbij trekken. Je luistert even wat ze te zeggen hebben en zonder deze gedachtens te veroordelen of er in te blijven hangen laat je ze weer gaan en breng je je gedachten weer terug naar de taak.

Dit kun je bijvoorbeeld tijdens een wandeling doen, tijdens je e-mails nakijken, wanneer je iets leest of iets aan het maken bent, bij het trap lopen, wanneer je even ergens moet wachten, tijdens het tandenpoetsen, het eten maken of het opeten van je maaltijd etc.

Deze vorm van meditatie kun je toepassen bij alles wat je in je dagelijks leven al aan het doen bent.

  • Accepteer wat er gebeurd tijdens de meditatie

Alle soorten meditaties zijn goed, het kan niet fout gaan. Gedachten die vaak of minder vaak afdwalen, het maakt niet uit. Het moment dat je je hiervan bewust bent en de keuze kunt maken om weer verder te gaan met een meditatie, is al een meditatie op zichzelf.

Wat is je bedoeling van een meditatie? Als dit complete ontspanning of een goed gevoel is, dan moet ik je helaas teleurstellen, dit zal niet altijd gebeuren. Zeker niet wanneer je net begint met mediteren.

Je gedachtens kunnen namelijk alle kanten op gaan. Soms zo erg dat je je er misschien gefrustreerd door raakt. Juist het opmerken dat je gedachtens hebt die van alles doen, is een moment van bewustwording en meditatie.

Waardeer dat je hebt opgemerkt dat je gedachtens een eigen leven leiden en breng ze weer terug naar de meditatie die je aan het doen bent. Elke keer weer en zonder jezelf te beoordelen of te veroordelen, hoe vaak het ook gebeurt.

Maak je verwachtingen over de meditatie laag. Op deze manier accepteer je dat je gedachten bij elke meditatie anders reageren en dat ze de ene keer vaker en de andere keer minder vaak afdwalen.

  • Vindt een of meerdere meditatie vormen waarbij jij je goed voelt.

Vergelijk jezelf niet met anderen. Je bent uniek en zo is de meditatie die voor jou prettig aanvoelt.

Misschien voelt de ene keer de ene soort meditatie prettig en heb je de andere keer behoefte aan een andere soort meditatie.

Dit kan en aangezien er heel veel soorten meditaties zijn, is er altijd wel iets te vinden wat prettig is voor jou of voor dat moment.

Er zijn onder andere de volgende soorten meditaties: een ochtend meditatie, een dankbaarheids meditatie, een ontspannings meditatie, een loveandkindness meditatie, bewegingsmeditaties zoals tijdens een wandeling, fietsen of sporten, een mantra, visualisatie, meditaties met of zonder muziek, de muziek dat zelf de meditatien is, of zelf muziek maken, een lichaamsscan, een luister of kijk meditatie, observatie meditatie etc etc.

Probeer ze uit en kijk welke je liggen, waar wil je je meer in verdiepen? Welke soorten meditaties voelen goed waardoor je vaker wilt en gaat mediteren?

Op zondag ochtend om 10:00 (inloop vanaf 9:50) geef ik een meditatie online via zoom. Elke week geef ik een andere soort meditatie.

Als je meditatie soorten wilt uitproberen volg dan de zondag sessies en deze blog of volg een cursus bij me.

Als je deze blog leest waarom start je niet nu meteen met mediteren?

Haal een paar keer adem en houd je gedachten bij het in en uitademen.

Mocht je wat over je ervaringen willen vertellen dan kan dit bij de reacties.

Bedankt voor het lezen van deze blog en tot de volgende keer.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: